Tekengebied 1

Onze ervaren, gemotiveerd en goed opgeleid medewerkers zorgen ervoor dat je thuiskomt in een kraaknet huis. Onze mensen beschikken over de helpende handen die jij nodig hebt zodat jij tijd hebt voor wat er echt aan toe doet: je gezin, je vrienden of je hobby’s.
Schakel een gemotiveerde Topia huishoudhulp in om je leven te vergemakkelijken.

Niets moet, alles mag:

  • Je bepaalt zelf op welke dagen je een huishoudhulp wenst.
  • Je kiest zelf hoeveel uur wekelijks of tweewekelijks hulp je nodig hebt.
  • Je bepaalt zelf het takenpakket: van poetsen en strijken tot boodschappen doen en koken.
  • Je kunt erop rekenen dat je huishoudhulp de juiste bijsturing krijgt om naar een kwalitatieve service te streven.
  • Je kunt erop rekenen dat we ons uiterste best doen om vervanging te vinden als je vaste huishoudhulp ziek is of vakantie heeft.

Voor meer info over onze aanpak, samenwerking en over de aanvraag van een huishoudhulp mag je mailen naar dienstencheques@topiacleaning.be of het formulier onderaan invullen.

Alles over dienstencheques

Wat is een dienstencheque?

De dienstencheque is een door het Vlaamse Gewest gesubsidieerd betaalmiddel. Elke meerderjarige die gedomicilieerd is in het Vlaamse Gewest kan er tegen voordelige tarieven prestaties mee betalen voor het huishouden, de strijk, de boodschappen of het vervoer van personen met beperkte mobiliteit.

Waarvoor kan ik dienstencheques gebruiken?

Bij de gebruiker thuis:

  • Schoonmaken (incl. ramen)
  • Wassen
  • Strijken
  • Occasionele kleine verstelwerken
  • Bereiden van maaltijden
  • Kleine boodschappen (vb. bakker, supermarkt, post, … géén grote aankopen)

 

Tweede woning (vb. vakantiewoning):

  • Inwoner geregistreerd of duurzaam verblijf (al dan niet eigenaar)
  • Niet voor/tijdens/na verhuur
Waarvoor mogen dienstencheques niet gebruikt worden?
  • Alleen de ramen
  • Feestmaaltijden bereiden
  • Herstelwerken
  • Dienrenverblijven
  • Dokterspraktijk
  • Zone “gemengd gebruik” (vb. living waar onthaalmoeder kinderen opvangt)
  • Gedeelde ruimtes appartement (vb. trappenhal, garage,…)
  • Niet aanliggend terras
  • Ziekenzorg
  • Kinderopvang
  • Schoonmaken bouwwerven
  • Woonzorgcentrum poetsen (assistentiewoning mag wel maar enkel de woonkamer!)
Hoeveel kost huishoudhulp?

Als gebruiker kan je maximaal 500 dienstencheques per kalenderjaar bestellen en betaalt dan:

  • € 10 voor de 400 eerst bestelde cheques.
  • € 11 voor de 100 volgende.

Bestel je dienstencheques als gezin (= personen ingeschreven op hetzelfde adres, volgens de gezinssamenstelling die in het Bevolkingsregister staat), dan kan er maximaal 1000 per kalenderjaar besteld worden en dan betaal je:

  • € 10 voor de 800 eerst bestelde cheques
  • € 11 voor de 200 volgende.

Dit geldt voor om het even welk lid van jouw gezin dat dienstencheques bestelt.

Als klant bij Topia Cleaning rekenen we een administratieve kost van 0,80 EUR per gepresteerd uur. Deze kostenvergoeding wordt maandelijks gefactureerd.

Hoe gebeurt de fiscale aftrek?

⚠️ Belangrijk: wijziging vanaf 2025
Sinds 1 januari 2025 is het fiscaal voordeel van dienstencheques afgeschaft. Dat betekent dat je vanaf inkomstenjaar 2025 geen belastingvermindering meer krijgt voor aangekochte dienstencheques.

Voor inkomstenjaar 2024 (aanslagjaar 2025) blijft het fiscaal voordeel wel nog gelden:

  • Vlaanderen: je ontvangt een belastingvermindering van € 1,80 per cheque op de eerste 167 dienstencheques per persoon. Hierdoor betaal je netto slechts € 7,20 per uur hulp.

  • Brussel: belastingvermindering van € 1,35 per cheque op de eerste 167 cheques → netto € 7,65 per uur.

  • Wallonië: belastingvermindering van € 0,90 per cheque op de eerste 150 cheques → netto € 8,10 per uur.

Je ontvangt jaarlijks in maart een fiscaal attest van Sodexo, dat je moet toevoegen aan je belastingaangifte. Bij elektronische dienstencheques is dit attest ook beschikbaar in de Beveiligde Zone van Sodexo. Vaak wordt het attest automatisch ingevuld in je belastingaangifte.

Voor vragen over deze wijziging kan je terecht bij het Departement Financiën en Begroting van jouw gewest.

Hoe bestel ik dienstencheques?

Registratie
Om dienstencheques te kunnen bestellen, moet je jezelf eerst gratis registreren. Dit kan via het online inschrijvingsformulier op de website van Dienstencheques Vlaanderen.
Ondervindt je problemen bij de registratie? Geen probleem, laat het ons weten en wij helpen je graag verder.

Bevestiging
Na registratie krijg je via mail of brief een bevestiging toegestuurd samen met je persoonlijke gebruikersnummer. Dit heb je nodig om dienstencheques te bestellen.

Bestelling
Optie 1: Bestellen via overschrijving

  • Bedrag van de betaling: dit moet een veelvoud zijn van € 10 of van € 11 (de prijs van een dienstencheque).
    Bijvoorbeeld, om 10 dienstencheques van € 10 te bestellen, moet je € 90 overschrijven.
  • Gestructureerde mededeling: vermeld enkel jouw gebruikersnummer (12 cijfers die je ontving bij jouw inschrijving).
  • Bankrekeningnummer: schrijf het bedrag over op het bankrekeningnummer van Sodexo (BE41 0017 7246 2610).

Afhankelijk van de keuze die in jouw dossier geregistreerd staat, zal je elektronische of papieren dienstencheques ontvangen.

Optie 2: Bestellen via jouw Beveiligde Zone of met de Sodexo app

  • Je kan op gelijk welk moment jouw dienstencheques bestellen via jouw Beveiligde Zone of met de app “Dienstencheques Vlaanderen”.
  • Vermeld het aantal cheques dat je wilt bestellen en je kan kiezen hoe je betaalt: online via de app of via de Beveiligde Zone

Ontdek hoe je dienstencheques kan bestellen via jouw Beveiligde Zone of via de Sodexo app.

Optie 3: Bestellen via de app van je bank

Gebruik je de bankapp van BELFIUS of KBC? Dan kan je jouw dienstencheques rechtstreeks via deze app bestellen. Volg gewoon de instructies.

Hoe gebeurt de betaling? Moet ik de dienstencheques meegeven aan mijn huishoudhulp?

Nee, je hoeft niets fysiek mee te geven.
Sinds 1 juni 2025 kunnen klanten geen papieren dienstencheques meer aankopen. De betaling gebeurt volledig digitaal via elektronische dienstencheques.

Je kantoor geeft de prestaties in. Jij ontvangt daarna een melding om de prestatie goed te keuren (via e-mail, app of je online account). Na goedkeuring wordt automatisch één dienstencheque per gewerkt uur afgehouden van je saldo.

✔️ Geen papieren cheques meer nodig
✔️ Snelle en veilige betaling
✔️ Altijd een duidelijk overzicht van prestaties en saldo via je online account

Meer info? Bezoek de officiële website:
👉 dienstencheques.vlaanderen.be – volledig digitaal

Hoe lang zijn dienstencheques geldig?

In Vlaanderen zijn dienstencheques 12 maanden geldig.

Wat doe ik met dienstencheques die ik niet meer zal gebruiken of die bijna vervallen zijn?

Voor elke niet-gebruikte dienstencheque kan je vóór de vervaldatum van de cheque een terugbetaling of omruiling aanvragen. 

De omruiling of terugbetaling van elektronische dienstencheques kan via de Beveiligde zone van Sodexo

Kan ik de aankoop van mijn dienstencheques automatiseren?

Dat kan. We raden je aan om een domiciliëring aan te maken bij je bank tussen jezelf en Sodexo. Zo hoef jij er zelf niet meer aan te denken.

Waarvoor dient de Beveiligde Zone bij Sodexo?

Via Sodexo ontvang je na registratie per mail een login en paswoord waarmee je toegang hebt tot je beveiligde klantenzone via de applicatie “Dienstencheques by Sodexo”  of via de website.

Via je persoonlijke zone of via de app kun je volgende verrichtingen doen:

  • Persoonsgegevens aanpassen (bv adreswijziging)
  • Saldo aan dienstencheques nakijken
  • Betaalprofiel aanpassen (als je overschakelt van papieren naar elektronische cheques)
  • Prestaties van jouw huishoudhulp opvolgen

Ontdek het gebruiksvriendelijke van de applicatie "Dienstencheques by Sodexo"

Kan ik mijn aangekochte dienstencheques doorgeven aan familie of vrienden?

Dit is niet mogelijk. De dienstencheques staan steeds op naam waardoor het onmogelijk is om deze door te geven.

Mag mijn zus/broer/mama,… bij mij komen poetsen met dienstencheques?

Het is sowieso verboden dat de huishoudhulp op hetzelfde adres woont als de klant.

Ook familieleden tot de tweede graad mogen wettelijk niet ingezet worden met dienstencheques.

Dat zijn: partner, ouders, schoonouders, kinderen, schoonzoons, schoondochters, broers, zussen, kleinkinderen, opa's, oma's, schoonzussen, schoonbroers, stiefzussen en stiefbroers.

De volgende familieleden mogen wél via dienstencheques bij jou aan de slag: ooms, tantes, neven en nichten (kinderen van een broer of zus), overgrootouders en achterkleinkinderen. Ook hier mogen deze personen niet op hetzelfde adres wonen als jij, de gebruiker.

Zal er een vaste huishoudhulp bij me langskomen?

We gaan steeds op zoek naar een vaste huishoudhulp voor jou. Wanneer je huishoudhulp op vakantie is of bij ziekte zullen wij er alles aan doen om tijdens deze periode een vervanging te vinden, indien gewenst.

Wat als ik op vakantie ben? Kan ik dan de huishoudhulp tijdelijk afzeggen?

Ja hoor dat kan. Als klant kan je 8 keer per kalenderjaar de geplande huishoudhulp afzeggen. Hiervoor vragen we je wel om ons een week op voorhand in te lichten zo krijgt de huishoudhulp niet te maken met plots loonverlies en kan de huishoudhulp eventueel tijdelijk bij een ander gezin aan de slag gaan. Wil je de huishoudhulp langer dan twee weken opschorten? Dan breng je ons hier een maand op voorhand van op de hoogte.

Belangrijk om te weten:
Heb je langer dan 4 weken geen huishoudhulp nodig, dan zijn wij verplicht je terug op de wachtlijst te plaatsen en een andere klant voor jouw poetshulp te zoeken.
Verwittig ons zeker minimum 3 weken op voorhand. 

Wat als mijn huishoudhulp iets stukmaakt?

Een ongelukje kan altijd gebeuren. In geval van schade breng je ons hier schriftelijk van op de hoogte binnen de week. Daarna wordt er door ons een schadedossier opgesteld zodat we dit ongemak snel kunnen oplossen.

Mijn domicilie verandert, wat nu?

Indien je verhuist, dien je zo snel mogelijk je nieuwe adres door te geven aan zowel Sodexo (telefonisch of online via uw persoonlijke zone) én ook aan je dienstenchequekantoor.

Zelfstandige mama’s en dienstencheques?

Werk je als zelfstandige en ben je pas mama geworden, dan kun je genieten van 105 uur moederschapshulp van zodra jij jouw professionele activiteiten hebt hervat.

Deze hulp betaal je met de 105 dienstencheques die je ontvangt via het Sociaal Verzekeringsfonds voor zelfstandigen waarbij je aangesloten bent.

Contacteer jouw Sociaal Verzekeringsfonds voor meer info en voorwaarden. De dienstencheques kun je ten vroegste aanvragen vanaf de 6de maand van de zwangerschap en tot de laatste dag van de 15de week na de geboortedatum.

Brengt mijn huishoudhulp zijn/haar eigen materiaal mee?

Neen, dat is niet de bedoeling. Als klant dien je zelf het werkmateriaal ter beschikking te stellen. Wat je huishoudhulp precies nodig heeft om zijn/haar werk uit te voeren wordt op het kennismakingsgesprek besproken.

Welk poetsgerief voorzie ik voor mijn huishoudhulp?

Onze huishoudhulpen werken steeds met jouw poetsgerief en –producten, maar kunnen uiteraard slechts schitterend werk verrichten als ze over een basisuitrusting in goede staat beschikken.

Poetsgerief:

  • 1 paar schoonmaak handschoenen
  • Opbergmand of – bak om het materiaal te verzamelen
  • Een Ragebol (voor spinnenwebben)
  • Stofzuiger of stofwisser + stofdoeken (vb. Swiffer)
  • Een veegborstel met zachte haren
  • Handborstel en vuilnisblik
  • Een plumeau
  • Een emmer
  • Krasvrije interieurspons en keukenspons (het liefst verschillende kleuren)
  • Een ruitenwisser
  • Een vloertrekker
  • Eventueel een schuurborstel met voldoende lange greep
  • 1 spons voor de ramen en 1 spons voor de badkamer
  • 3 microvezeldoeken (1 voor de badkamer, 1 voor ramen en spiegels, 1 voor de interieur (tafels, kasten, deuren etc.))
  • Glaskrabber voor fornuis
  • Veilige strijkijzer en stevige strijkplank
  • Stabiele trapladder (max 3 treden)

Poetsproducten:

  • Allesreiniger (voorkeur een product met een neutrale pH (pH 7))
  • Afwasmiddel
  • Sanitairreiniger
  • Vloerreiniger (aangepast aan de vloer)
  • WC-schoonmaakmiddel

Een sterke aanrader is om Ecover producten aan te schaffen. Deze zijn milieuvriendelijk, niet schadelijk voor mens en dier en je koopt lokaal (Ecover is een Belgisch merk).

Hoe zorg ik voor een veilige werkplek voor mijn huishoudhulp?

Onze absolute prioriteit is dat onze huishoudhulpen werken in een veilige omgeving.

Zijn er zaken waar je de huishoudhulp zeker op moet attent maken zoals bijvoorbeeld een gladde vloer, een steile trap …., vertel het hem/haar bij de start van de samenwerking of op het kennismakingsgesprek.

Tips voor een veilige poetsomgeving:

  • Vertel aan jouw huishoudhulp waar het EHBO-materiaal ligt
  • Laat poetsproducten in hun originele verpakking met een leesbaar etiket
    Producten zonder etiket mogen nooit gebruikt of aangeboden worden
  • Zorg voor degelijk en ergonomisch  poetsmateriaal

Neem zeker een kijkje op deze link voor meer tips aangaande een veilige werkplek creëren voor je huishoudhulp want onze huishoudhulpen verdienen de grootste waardering voor het werk dat ze leveren.

Contactformulier Topia Dienstencheques

    Hoeveel uur hulp wens je?*